Header
LIETA NR. 1
MEKLĒT
IETEIKTIE AUTO NUMURI

Auto numura zīme JD9611

Auto numura zīme NV2222

Auto numura zīme XV47

IETEIKTIE TELEFONA NUMURI
IETEIKTĀS IZSOLES UN SLUDINĀJUMI
Lieta Nr. 1 » Numur1.lv atklātā vēstule ministriem
Numur1.lv atklātā vēstule ministriem
Publicēts: 09/12/2009 00:08. Autors: Numur1.lv
Numur1.lv atklātā vēstule ministriem

Portāls Numur1.lv piektdien, 2009. gada 4. decembrī nosūtīja atklātu vēstuli satiksmes ministram Kasparam Gerhardam, tieslietu ministram Marekam Segliņam, iekšlietu ministrei Lindai Mūrniecei un ministru prezidentam Valdim Dombrovskim ar aicinājumu svītrot no jauno 'Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu' projekta nejēdzīgo un viegli apejamo aizliegumu realizēt auto numurus. Piedāvājam iepazīties ar pilnu vēstules tekstu.

 

God. Kasparam Gerhardam

Satiksmes ministram

 

Rīgā 2009. gada 04. decembrī.

 

Labdien, Gerharda kungs!

Portāls Numur1.lv kopš 2007. gada nogales apkopo informāciju par transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuriem (tālāk tekstā - VRN), to pieprasījuma un piedāvājuma tendencēm autoīpašnieku vidū. 

2009. gada oktobrī portāls Numur1.lv publicēja paplašinātu pētījumu par valdošajām tendencēm sērijas VRN izvēlē, par CSDD īstenoto sērijas VRN izvēles pakalpojumu un ar to saistīto iespējamo korupciju CSDD administrācijā, kā arī par īstenotās sērijas VRN sadales politikas ietekmi uz tautsaimniecību un valsts budžeta ienākumiem. Pilns pētījuma teksts uz 6 (sešām) lapām pielikumā. Tāpat portāls Numur1.lv niansēti iedziļinājies šī jautājuma tiesiskā regulējuma aspektos.

Pašlaik saskaņošanas procesā ir jaunais Ministru kabineta noteikumu projekts “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” (prot. Nr. VSS-708), kur 11.punktā, līdzīgi kā 2009. gada 31. jūlijā spēku zaudējušajos MK noteikumos Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, saglabāta norma, kas aizliedz tālāku piešķirtā transportlīdzekļa reģistrācijas numura zīmes realizāciju:

“11. Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai, ja viņš līdz transportlīdzekļa atsavināšanai vai vienlaikus ar īpašnieka maiņas reģistrāciju veic valsts reģistrācijas numura maiņu. Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta. Minētie ierobežojumi neattiecas uz individuāla pasūtījuma numuriem. Nodotās numura zīmes neuzglabā, tās izgatavo no jauna. Numura zīmju izgatavošanas termiņš nedrīkst pārsniegt 30 dienas, bet, veicot reģistrāciju CSDD Rīgas nodaļā, - divas darbdienas. Ja transportlīdzeklim saglabāto valsts reģistrācijas numuru reģistrē atkārtoti tajā pašā dienā, nodotās numura zīmju aprakstam un valsts standartam LVS 20:2003/A1:2006 "Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes" atbilstošās numura zīmes no jauna nav jāizgatavo un reģistrējamam transportlīdzeklim var izsniegt nodotās numura zīmes.”

Atbildība par šīs tiesību normas neievērošanu paredzēta Krimināllikuma 265. panta 1. daļā.

Portāla Numur1.lv secinājumi šajā sakarā ir sekojoši:

1) Juridiskais aspekts. Minētais VRN realizācijas aizliegums praksē ir neefektīvs, jo ir viegli apejams veicot divas papildus transportlīdzekļa pārreģistrācijas darbības, lai īstenotu “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumos” paredzēto kārtību: 

“Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai (..)”

Tātad, lai veiktu VRN maiņu no viena transportlīdzekļa uz citu, ja tie pieder dažādiem īpašniekiem, nepieciešams pārreģistrēt transportlīdzekļa īpašnieku, veikt numuru maiņu un tad reģistrēt transportlīdzekli “atpakaļ” sākotnējam īpašniekam. Rezultātā VRN maiņa norisinās likumīgi, ievērojot likumdevēja gribu realizēt VRN maiņu tikai starp vienam īpašniekam piederošiem transportlīdzekļiem. Tādējādi VRN realizācijas fakts kļūst praksē neizkontrolējams, faktiski nepierādāms vai arī tā pierādīšana prasītu papildus resursus tiesībsargājošām iestādēm. Bez tam šādu procesuālo darbību vai kriminālsoda piemērošana personām, kuras labā ticībā izvēlējušās samainīties transportlīdzekļu numuriem, neapdraudot transportlīdzekļu reģistrācijas un pareizas uzskaites kontroles valsts intereses, ir bezjēdzīga un absurda, un likumdošanā jānodala no gadījumiem, kad VRN realizācija notiek apejot minēto reģistrācijas un uzskaites kontroli. Ar to domāti noziedzīgi nodarījumi, izmantojot transportlīdzekli ar VRN zīmēm, kas iegūtas apjeot pareizu transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kontroli.

2) Diskriminējošais aspekts. MK noteikumu projektā “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” iestrādātais piešķirtā VRN tālākas realizācijas aizliegums neattiecas uz individuālā pasūtījuma VRN: 

“11. Transportlīdzekļa īpašnieks (turētājs, valdītājs) gada laikā no valsts reģistrācijas numura maiņas dienas var saglabāt pēdējo nomainīto valsts reģistrācijas numuru citai savā īpašumā (turējumā, valdījumā) esoša transportlīdzekļa reģistrācijai, ja viņš līdz transportlīdzekļa atsavināšanai vai vienlaikus ar īpašnieka maiņas reģistrāciju veic valsts reģistrācijas numura maiņu. Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta. Minētie ierobežojumi neattiecas uz individuāla pasūtījuma numuriem. (..)”

Ar ko būtībā atšķiras sērijas VRN no individuālā pasūtījuma VRN? Atšķirība ir numura saturošo simbolu kombinācijas izvēles principā. Ja individuālā pasūtījuma VRN simbolu kombināciju autoīpašnieks var izvēlēties pats, par to maksājot Ls 2563,55, tad sērijas VRN simbolu kombināciju piešķir valsts CSDD personā vai arī pastāv limitēta iespēja autoīpašniekam par papildus samaksu Ls 53,35 izdarīt sērijas VRN simbolu kombinācijas izvēli. Pārējie transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kontroles pamatprincipi ir vienādi gan sērijas VRN, gan individuālā pasūtījuma VRN. 

Tātad faktiski autoīpašnieki tiek šķiroti pēc materālā stāvokļa pazīmes, un šādu, diskriminējošu rīcību atbalsta valsts. Likumdevējs netieši pasaka, ka personas likumiskās tiesības un brīvības ir pērkamas jeb, citiem vārdiem sakot, individuālā pasūtījuma VRN cenā (Ls 2563,55) paredzēta iespēja tikt atbrīvotam no kriminālatbildības... Vai arī likumdevējs paredzējis individuālo pasūtījuma VRN saimniekiem iespēju tos realizēt, apejot valstī noteikto transportlīdzekļu reģistrācijas un uzskaites kārtību??

Informācijai - individuālā pasūtījuma VRN Latvijā līdz šim izsniegti skaitā ap 2000, tajā pašā laikā par ekskluzīvu sērijas VRN interesējas vidēji ap 15% autoīpašnieku jeb absolūtos skaitļos - ap 150 tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju (skat. pētījumu). Kāds likumiskais pamats šo grupu diskriminēt, lai tā vietā iekasētu taisnīgu un samērīgu valsts nodevu? 

3)  Finansiālais aspekts. Šādu, parazītdarbību rezultātā, kad VRN maiņa notiek vairākas reizes pārreģistrējot transportlīdzekļa īpašnieku, finansiālā ieguvēja ir CSDD, jo tiek veiktas un apmaksātas papildus reģistrācijas darbības, kuras pirms VRN realizāciju aizliedzošās normas ieviešanas ar 2008. gada 2. septembra grozījumiem MK noteikumos Nr. 446 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi”, nebija jāveic. 

Kā zināms, absolūti lielākā šo maksājumu daļa pārsvarā paliek CSDD un nenonāk valsts budžetā, tādējādi valsts budžets zaudē ienākumus, kurus tā varētu iekasēt papildus. 

 

Portāls Numur1.lv šajā sakarā ierosina:

A. Svītrot no MK noteikumu projekta 11. punkta teikumu “Piešķirtā valsts reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta.”; 

B. noteikt samērīgu un taisnīgu vienreizēju valsts nodevu par katru VRN maiņas gadījumu, paredzot pazīmes, kad tā piemērojama;

C. uzdot CSDD ieviest visiem pieejamu, pārskatāmu, atklātu un plašu VRN izvēles pakalpojumu internetā vai -

D. uzdot CSDD ieviest atklātas un visiem pieejamas ekskluzīvāko VRN lietošanas tiesību izsoles internetā;

E. lielāko daļu no B., C. un D. punktā iegūtajiem līdzekļiem ieskaitīt valsts budžetā valsts nodevas formā, paredzot to izlietojumu satiksmes drošības un ceļu stāvokļa uzlabošanai nevis CSDD “apēšanai” algās.

Lūdzam sniegt atzinumu pēc būtības par iespēju atbalstīt šeit izteiktos 5 priekšlikumus, it īpaši A. punktā minēto.

 

Numur1.lv

Pētījums par numurzīmēm

 

 

Novērtē ziņu:   (Vidējais: 4.33)
TAVS KOMENTĀRS
Tavs vārds:
(netiks publicēts)
Tavs e-pasts:
Tava mājaslapa:
Tavs komentārs:
NODERĪGAS SAITES
APTAUJA
Cik Tu būtu gatavs maksāt par indulgenci (tiesībām) vienu gadu pārsniegt atļauto braukšanas ātrumu par 40 km/h, ja šāda iespēja oficiāli būtu pieejama par samaksu?